Η Νίνα Νάη συνδέει το κλασικό τραγούδι με το DRAG και κερδίζει διεθνή προσοχή με το DRAUMA
Συνέντευξη με την Νίνα Νάη aka Γιώργος Ιατρού
Έπεσε στην αντίληψή μας μια πολύ όμορφη δουλειά από την DRAG queen Νίνα Νάη, τον Γιώργο Ζιάβρα, διεθνούς φήμης μαέστρου και πιανίστα και την Ολυμπία Λαζαρίδου, make up και special effects artist, στην καλλιτεχνική επιμέλεια. Ένα έργο που αναδεικνύει ένα πολύ ευαίσθητο θέμα, ειδικά για την Ελληνική ΛΟΑΤΚΙΑ κοινότητα, το Τραύμα. Εν προκειμένω εν μέσω της εκκρεμούς ακόμα δίκης για την δολοφονία της Zackie Oh. Με αφορμή αυτό το σημαντικό πρότζεκτ πήραμε συνέντευξη από την DRAG queen Νίνα Νάη aka Γιώργος Ιατρού.
Γιώργο, θα μπορούσες να μας κατευθύνεις λίγο προς τον στόχο του έργου σας, βλέπουμε τον τίτλο DRAUMA και μία περιγραφή γύρω από το τραύμα:
Ο στόχος του έργου είναι να μιλήσουμε με προσωπικές ιστορίες για το τραύμα. Για ουλές που φέρουμε στο σώμα μας και πως αυτές αποτελούν κομμάτι μας για το οποίο μπορούμε να είμαστε περήφαν@ και πιο δυνατ@. Τα τραύματα είναι ιστορίες γραμμένες στο σώμα ή στην ψυχή μας και πιστεύω ότι αποτελούν κοσμήματα τα οποία αναδεικνύουν το ποι@ είμαστε.
Η ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητα στην Ελλάδα βίωσε ένα συλλογικό τραύμα με την δολοφονία της Zackie Oh, εμπνευστήκατε από την συλλογική αντιμετώπισή του από την κοινότητα:
Πρόσφατα βιώσαμε την δολοφονία του Ζακ της αδερφής μας Zackie κι ο εξευτελισμός που ακολούθησε την δολοφονία αποτελεί ένα βαθύ συλλογικό τραύμα στην ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα της Ελλάδας. Εμμέσως μιλάμε και γι'αυτό στο πρότζεκτ μας.
Βλέπουμε την Νίνα Νάη, θες να μας πεις δύο λόγια για την πρώτη βαρύτονη DRAG queen ως περσόνα:
Η Νίνα Νάη είναι το παιδί μου, ένα γέννημα της φαντασίας μου και με βοήθησε πολύ σε μια δυσκολη προσωπική κι επαγγελματική περίοδο. Χρειαζόμουν μια απόσπαση από την πραγματικότητα. Μια πραγματικότητα που περίμενε συγκεκριμένα πράγματα από τον Γιώργο, έναν μάτσο βαρύτονο με τόνους αυτοπεποίθησης, ανταγωνιστικό. Αυτός ο συντηρητισμός που συχνά συναντώ στην δουλειά μου ή στις προσωπικές μου σχέσεις με καταπίεζε πολύ κι έτσι γεννήθηκε η Νίνα που τα κατέρριψε όλα αυτά, δεν την ενδιέφερε η γνώμη των άλλων ή οι προσδοκίες τους. Για καιρό ήταν καταφύγιο για να μπορέσω να αντιμετωπίσω μια πραγματικότητα που δεν μου άρεσε. Σιγά σιγά άρχισα να μαθαίνω από αυτήν ώσπου έφτασα στο σημείο να θέλω να πλησιάσω τα δύο άκρα... Τον Γιώργο, βαρύτονο της όπερας με την Νίνα, κιτς σκύλου της εθνικής.
Στο βίντεο βλέπουμε πολλαπλούς συμβολισμούς εγκλεισμού όπως είναι τα ρούχα και ο πύργος, πιστεύεις πως αναδεικνύει μια επικαιρότητα σε σχέση με την πανδημία και το τραύμα που αφήνει στα σώματά μας;
Όσον αφορά τον εγκλεισμό, η ιδέα ήταν ότι αυτό το πλάσμα αυτοεγκλωβίζεται στα τραύματα του μέχρι του σημείου που τα αποδέχεται, αρχίζει να τα αγαπάει και τελικά να τα αγκαλιάζει ως δύναμη. Η ερμηνεία σου για το λοκντάουν είναι πολύ ενδιαφέρουσα αλλά δεν ήταν σκόπιμη. Ίσως λειτούργησε όμως υποσυνείδητα δεδομένου ότι όλο αυτό το εγχείρημα συνέβη σε περίοδο λοκνταουν με όλες τις δυσκολίες που μπορεί αυτό να επέφερε.
Μίλησε μας λίγο για την επιλογή του τραγουδιού “Im Treibhaus”, πως συνδέεται με το σώμα και το τραύμα;
Το Im Treibhaus είναι μια σπουδή πάνω στο Τριστάνο και τη Ιζόλδη του R.Wagner σε κείμενο της αγαπημένης του M.Wesendonck . Ο τίτλος σημαίνει το θερμοκήπιο και μιλάει για φυτά που είναι παγιδευμένα σε έναν τέτοιο χώρο κι ένα φωτοβολούν ομορφιά δεν βρίσκονται στο φυσικό τους περιβάλλον, όπως ακριβώς συμβαίνει με το πλάσμα της ιστορίας μας.
Βλέπουμε στο βίντεο μια κάθαρση με το γδύσιμο από τα ρούχα και την πρωταγωνίστρια να έρχεται περήφανα αντιμέτωπη με τα σημάδια της, πιστεύεις πως εν τέλει το DRAUMA καταλήγει με ένα αισιόδοξο κάλεσμα για χειραφέτηση;
Το drauma είναι ξεκάθαρα μια ιστορία χειραφέτησης και προσωπικής απελευθέρωσης από οτιδήποτε μπορεί να καταπιέζει έναν σύγχρονο άνθρωπο. Από τη ματσίλα, από την πατριαρχία, από την ομοφοβία, τον σεξισμό από έναν κόσμο που αφήνει καθημερινά τραύματα στο σώμα και στον ψυχισμό μας.
Πες μας δύο λόγια για τους υπόλοιπους συντελεστές του έργου και πως προέκυψε η συνεργασία σας.
Συνεργάστηκα με την Ολυμπία Λαζαρίδου η οποία είναι makeup και special effects artist καθώς και drag performer με την οποία συλλάβαμε το κόνσεπτ, με τον Γιώργο Ζιαβρα που κάνει διεθνή καριέρα ως μαέστρος και με τον οποίο συνεργάζομαι μουσικά από το πανεπιστήμιο, με τον Ζακ Λουσπα αρχιτέκτονα με τον οποίο δουλέψαμε τα κοστούμια τα σκηνικά και τα προπς, με την σέβη Φιλιππίδου, ηθοποιό και την Ανθή Κούγια, σκηνοθέτη που δουλέψαμε την σκηνοθεσία καθώς και με περφόρμερς από το Haus of Karma το drag haus μου στην Θεσσαλονίκη. Ήταν μια πολλυσελεκτική συνεργασία ανθρώπων που αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα για κάτι καινούριο που έρχεται κόντρα με την πεπατημένη αντιμετώπιση του περφόρμανς.
Αναφέρεις πως το πρότζεκτ προσαρμόζεται και για ζωντανή παράσταση, να περιμένουμε κάποια κίνηση σε αυτή την κατεύθυνση όταν δούμε ξανά ανοιχτές τις σκηνές και τα θέατρα;
Ο στόχος είναι αυτό το εγχείρημα να μετατραπεί σε μια παράσταση ζωντανή που θα συνδυάζει τις δύο μεγάλες μου αγάπες, το κλασσικό τραγούδι και το ντραγκ. Κάτι αντίστοιχο δεν έχει γίνει μέχρι τώρα και δουλεύω εντατικά ώστε να το κάνω πραγματικότητα. Ο διαγωνισμός goodmesh Concours ως ένας παγκόσμιος διαγωνισμός που προσπαθεί να συνδυάσει την κλασσική μουσική με το ντραγκ είναι το τέλειο εφαλτήριο για ένα τέτοιο εγχείρημα.
Θα θέλαμε να κλείσουμε την συνέντευξη με μία ματιά προς το όραμα σου, να περιμένουμε περισσότερα πρότζεκτ που θα αναμιγνύουν το DRAG με το κλασικό τραγούδι;
Να περιμένετε πολλά στο μέλλον! Πιστεύω πολύ σε αυτή τη δουλειά και θέλω να αλλάξω την οπτική στο κομμάτι της κλασσικής μουσικής ως μουσειακού είδους τελειότητας, προτείνοντας μια φρέσκια ματιά που θα έχει απεύθυνση στο ευρύτερο κοινό.
ΓΙΑ ΣΤΗΡΙΞΗ ΨΗΦΙΖΟΥΜΕ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΒΙΝΤΕΟ ΕΔΩ
Μπορείτε να δείτε το έργο εδώ: