M.I.A. - 'MATA' (review)
Η αγαπημένη μας M.I.A. κυκλοφορεί νέο άλμπουμ μετά από 6 χρόνια. Το ακούσαμε και σας γράφουμε γι'αυτό.
Η Βρετανίδα ράππερ M.I.A. με καταγωγή από το Ταμίλ της Σρι Λάνκα βρίσκεται στο παιχνίδι κοντά στα 20 χρόνια και δε διστάζει ποτέ να παίρνει θέση για διάφορα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα. Μετά την κυκλοφορία του ΑΙΜ το 2016, είχε εκφράσει τη διάθεση να αποσυρθεί εντελώς από τη μουσική. Με την έλευση της νέας δεκαετίας όμως, κάτι την έτρωγε και γκάζωσε για να ετοιμάσει και να κυκλοφορήσει εν τέλει το νέο της άλμπουμ.
Το 'ΜΑΤΑ', το έκτο κατά σειρά άλμπουμ και το πρώτο της μετά από 6 χρόνια, κυκλοφόρησε από την Island Records. Στην περίπτωση της Μ.Ι.Α. όμως η προσοχή δεν θα μπορούσε να στραφεί μόνο το μουσικό κομμάτι, καθώς αίσθηση προκάλεσαν διάφορα tweets που έκανε τις ημέρες πριν από την κυκλοφορία αυτού του άλμπουμ. Όπως λέει και η ίδια "δεν γίνεται να είναι όλοι ευχαριστημένοι μαζί σου".
If Alex jones pays for lying shouldn’t every celebrity pushing vaccines pay too ?
— M.I.A. (@MIAuniverse) October 12, 2022
Alex jones lying and Pfizer lying both trending . One with penalty other without. If you have no critical thinking faculty, this is about as crazy as we should get before a nuclear war wipe out the human race. pic.twitter.com/li0yz5qHvj
— M.I.A. (@MIAuniverse) October 12, 2022
Μουσικά, το συγκεκριμένο άλμπουμ συνεχίζει την παράδοση του Maya το 2010, απωθεί δηλαδή τους ελαφρομέηνστρημ φανς του Paper Plane και ίσως καλά κάνει. Σε συνέχεια λοιπόν από το προηγούμενο άλμπουμ 'ΑΙΜ', το 'MATA' παρέχει ταυτόχρονα μια συνεχή ροή σπαρταριστών, έθνικ, μουσικών ρυθμών μαζί με μία πομπή από ακραία πιασάρικα hooks και ευχάριστες μελωδίες.
Τα πρώτα τραγούδια του 33λεπτου ΜΑΤΑ στηρίζονται στις μοναδικές παραγωγές τους και λιγότερο στο pop ταπεραμέντο της M.I.A.. To F.I.A.S.O.M. Pt. 1 συναγωνίζεται το Born Free σε αγνή και αδάμαστη ένταση, ενώ το F.I.A.S.O.M. Pt. 2 επιστρέφει στην πιο παζλ, στορυτέλινγκ λεπρομέρεια του Arular (2005) και μάλιστα φορτίζεται φωνητικά με τη συμμετοχή της Ταμιλοελβετίδας Priya Ragu (η οποία είχε πάρει τηλέφωνο την M.I.A. να της δηλώσει ότι είναι fan).
Ένα ηχητικό πέπλο έρχεται να ντύσει αυτήν την εισαγωγή και δεν είναι άλλο από το τραγούδι '100% Sustainable'. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια της Μ.Ι.Α. που προσθέτει έναν αφοπλιστικό μινιμαλισμό σε αυτόν τον έθνικ θόρυβο. Πάνω από τον ήχο από κρουστά χεριών μαζί με μια επιτόπια ηχογράφηση των τραγουδιστών της χορωδίας Ταμίλ, η M.I.A. ψιθυρίζει ένα είδος μπιτ-ποίησης που αντηχεί με μια αξιαγάπητη ερασιτεχνική ενέργεια. εώς ότου οι στίχοι μας οδηγήσουν σε πιο συγκεκριμένα, έμφυλα ("Sex is your scholarship") και κοινωνικοπολιτικά (“100% organic…no pestibeats”—as in “pesticides”) ζητήματα.
Ξεκινώντας με τo "Beep", τραγούδι με σαφείς moombahton επιρροές, ξεχύνεται στο χώρο με το ένα banger pop hit μετά το άλλο. Το αστραφτερό EDM single "The One" ακολουιεί η χαρμόσυνα σαρδόνια αυτολατρεία του reggaeton "Popular" και το soundtrack των Ταμίλ Energy Freq".
μια ριζοσπαστική σκέψη που ξεκινά με μια γνήσια ενσυναίσθηση.
Το μαγικό σε όλο αυτό είναι η επίτευξη μιας άρτιας ισορροπίας μεταξύ των νέων μουσικών κατευθύνσεων και της κεκτημένης καλλιτεχνικής της οικειότητας, από τη ρυθμική ομοιότητα του “Energy Freq” και του “Bird Flu” των Kala, μέχρι τον τρόπο που το looped sample από τους “Maps” των Yeah Yeah Yeahs στο “ Κ.Τ.P. (Keep the Peace)» μοιάζει σαν μια επιστροφή στο M.I.A classic sample «Straight to Hell» των Clash στο «Paper Planes».
Ένα χαρακτηριστικό ακόμα αυτού του άλμπουμ είναι το τραγούδι «Puththi», συνεργασία της M.I.A. με έναν πρόσφυγα από τη Σρι Λάνκα, τον Navz-47. «It’s a Thamilan party!» αναφέρει στον στίχο της, αφήνοντας στην άκρη την πρόσφατη τάση να χτίζει τραγούδια γύρω από ένα είδος πολιτισμικής περσόνας που μοιάζει με Μεσσία και ανακαλύπτοντας ξανά λίγη από την κοινή, αυθόρμητη διασκέδαση της πρώιμης μουσικής της.
Τελικά το Mata είναι ένα άλμπουμ με συναρπαστικό μουσικό πλούτο που συνεχίζει να φέρνει στην επιφάνεια το κοινωνικοπολιτικό σχόλιο και την προσωπική ταυτότητα με έξυπνο τρόπο. Τα τραγούδια του προσθέτουν νέες παραγράφους στην αυτοβιογραφία της M.I.A., τοποθετόντας τις διάφορες κρίσεις που αντιμετωπίζει ο κόσμος σήμερα σε μάντρα που μοιάζουν με ζεν και που υποστηρίζουν μια ριζοσπαστική σκέψη που ξεκινά με μια γνήσια ενσυναίσθηση.