Features

Το Drifter φιλοξενεί τον Jack Young

Konstantinos Regular

/ Features/
10 Ιαν 2025

Αυτό το μήνα κάνουμε αφιέρωμα και συνομιλούμε με τον δημιουργό του SoundMag

Το Drifter φιλοξενεί τον Jack Young

Ξεκινάμε από την αρχή, με καθαρό μυαλό και ανανεωμένο πάθος. Eπιστρέφω, αλλά αυτή τη φορά δεν είναι απλώς μια συνέχεια. Είναι μια επανεκκίνηση, μια νέα πρόταση. Το Drifter αναγεννάται και μεταμορφώνεται σε κάτι εντελώς διαφορετικό, πιο ζωντανό και πιο συνδεδεμένο από ποτέ με το κοινό του. Δεν υπάρχουν περιορισμοί, μόνο νέες δυνατότητες και αμέτρητες ιδέες. Όλα είναι ανοιχτά, όλα είναι δυνατά. Ήρθε η ώρα να δημιουργήσουμε κάτι καινούριο, κάτι που θα αφήσει το σημάδι του. 

Συνεντευξη με τον Jack Young. τον δημιουργο του SoundMag.

WhatsApp-Image-2021-11-06-at-20.28.00-768x745

Μπορείς να μας πεις για το ταξίδι σου στη δημιουργία του Sound Mag; Τι σε ενέπνευσε να ξεκινήσεις αυτό το εγχείρημα;

Όταν μεγάλωνα στο Leeds, η κουλτούρα του subdub και των sound systems ήταν πολύ σημαντική. Είχα επίσης μεγάλο ενδιαφέρον για την DIY κουλτούρα, αν και τότε δεν ήξερα πως να την ορίσω έτσι. Απλά αγαπούσα τη φωτογραφία με φιλμ 35mm, την κατασκευή sound systems και τα γκράφιτι. Οτιδήποτε δημιουργικό, όπου οι άνθρωποι το κάνουν με πάθος. Η κουλτούρα των zines είναι ένα από αυτά και όταν συνάντησα τον Dave σε ένα πάρτι, συνδεθήκαμε πάνω σε αυτές τις κοινές παθιασμένες αγάπες. Είχε πολλές φωτογραφίες από sessions σε όλη τη Βρετανία και τα ευρωπαϊκά φεστιβάλ, και εγώ ήμουν μέσα στην κουλτούρα σαν boxman από τους Iration Steppas. Έτσι, οι δυο μας συνδυάσαμε τις δυνάμεις μας και αυτό δημιούργησε μια υπέροχη ευκαιρία να προωθήσουμε την κουλτούρα των sound systems μέσα από το zine.

Ποιο ρόλο πιστεύεις ότι παίζουν η reggae και η κουλτούρα των sound systems στην ενότητα των ανθρώπων παγκοσμίως;

Όλοι αγαπούν τη reggae. Εκείνοι που δεν την αγαπούν, συνήθως έχουν κάποιο πρόβλημα με αυτό. Σε βασικό επίπεδο, είναι κάτι εύκολο που μπορείς να συνδεθείς με θετική διάθεση. Όλοι ξέρουν τον Bob Marley και ότι αυτός εκπροσωπούσε την ειρήνη, οπότε οι άνθρωποι μπορούν να ταυτιστούν με αυτό. Σε βαθύτερο επίπεδο, η reggae είναι μαχητική και εκπροσωπεί τους αδικημένους ή τους φτωχούς και τους έχοντες ανάγκη. Οι στίχοι της παλιάς reggae είναι πολύ ισχυροί και άμεσοι. Δηλώνουν τι είναι λάθος και τι πρέπει να γίνει, και οι άνθρωποι μπορούν να ενωθούν γύρω από αυτές τις απόψεις σε δύσκολες εποχές. Πρόσφατα, όμως, η reggae έχει γίνει κάπως πιο αδιάφορη και αδύναμη στους στίχους της. Νομίζω ότι η Grime έχει αναλάβει αυτό το ρόλο πια.

Οι άνθρωποι δεν κατανοούν πόσο τους επηρεάζουν τα sound systems. Όλοι αγαπούν τη μουσική και η μουσική έχει διαμορφωθεί από τις τεχνολογικές εξελίξεις των sound systems, όπου οι άνθρωποι στην Τζαμάικα, αλλά και στην Κολομβία και το Μεξικό, ανταγωνίζονταν για να είναι οι καλύτεροι, οπότε επένδυαν χρήματα για να κάνουν μουσική επιστημονικά. Οπότε όλοι ενωνόμαστε στο γεγονός ότι ακούμε μουσική μέσα από ηχεία, επηρεασμένοι από την κουλτούρα αυτή. Και το μεγαλύτερο μέρος αυτής είναι εμπνευσμένο από το dub και τη reggae, ιδιαίτερα τη μουσική με έμφαση στις μπάσες.

Πώς προσεγγίζεις την κάλυψη ενός τόσο πολυδιάστατου και παγκόσμιου κινήματος στο Sound Mag;

Για κάποιο διάστημα υπήρχε ένα πολύ καλά συνδεδεμένο παγκόσμιο δίκτυο sound systems στο διαδίκτυο, σε φόρουμ ή μέσω social media. Τώρα, όμως, τα social media είναι πιο επικεντρωμένα στο Instagram ή το TikTok, που δημιουργούν πιο ιδιωτικές συνομιλίες, πράγμα που σημαίνει λιγότερη κοινότητα. Γι’ αυτό είναι πιο δύσκολο να εντοπίσουμε ποιοι είναι ενεργοί γύρω από τον κόσμο, αλλά προσπαθώ να διατηρώ την επικοινωνία με εκείνους που ταξιδεύουν περισσότερο, όπως οι Iration Steppas και οι OBF. Όσον αφορά την καταγραφή της κουλτούρας σε αυτά τα μέρη, προσπαθώ να το κάνω πιο ανεπίσημα και να έχω συνομιλίες για την κουλτούρα και τελικά να τους στέλνω κάποιες ερωτήσεις.

Υπάρχουν κάποιες βασικές τάσεις ή μεταβολές στην reggae και στην κουλτούρα των sound systems που έχεις παρατηρήσει τα τελευταία χρόνια;

Έχω παρατηρήσει ότι τα sound systems ή η underground μουσική έχουν γίνει πιο εμπορευματοποιημένα τα τελευταία χρόνια. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, υπάρχουν πολύ λιγότερα events απ’ ό,τι παλαιότερα. Όταν ταξιδεύω στην Ευρώπη, φαίνεται ότι πολλά sound systems έχουν βιώσει παρόμοιες καταστάσεις και πιστεύω ότι από την εποχή του lockdown, ο αριθμός των ατόμων που παρακολουθούν τα events έχει μειωθεί. Επίσης, έχω παρατηρήσει ότι τα sound systems και οι reggae καλλιτέχνες γίνονται πιο ευέλικτοι στο στυλ τους. Νομίζω ότι αυτό είναι αναγκαίο για να διευρυνθεί ο ορίζοντας του μέλλοντος της reggae και των sound systems. Τα events γίνονται πιο πολυ-είδη επίσης.

Έχεις εξερευνήσει τη reggae και την κουλτούρα των sound systems στην Ελλάδα ή σε άλλες περιοχές της Ευρώπης; Ποιες είναι οι εντυπώσεις σου;

Η ανατολική πλευρά της Ευρώπης είναι σίγουρα μια περιοχή της κουλτούρας των sound systems που δεν έχω παρατηρήσει αρκετά. Πέρυσι κάναμε μια περιοδεία στη Δυτική Ευρώπη, ταξιδεύοντας από τόπο σε τόπο καταγράφοντας την κουλτούρα των sound systems και αυτό θα γίνει βιβλίο φέτος. Είχαμε την πρόθεση να ταξιδέψουμε στην Ανατολική Ευρώπη και να κάνουμε παρόμοια road trip. Ίσως Τουρκία, Ελλάδα, Κροατία, Πολωνία είναι μερικά από τα μέρη που θα θέλαμε να καταγράψουμε.

Ποια είναι η πιο αξέχαστη συνέντευξη ή feature που έχεις κάνει για το Sound Mag μέχρι στιγμής;

Νομίζω ότι το άρθρο για τα 21 χρόνια του Subdub ήταν πολύ ισχυρό, καθώς πήγαμε βαθιά σε μια σημαντική περίοδο στην ιστορία της reggae, των sound systems και της γενικής underground κουλτούρας. Επίσης, απόλαυσα πολύ τη συζήτηση με τον King Original, καθώς η πορεία του μέχρι στιγμής και το δυναμικό του στο μέλλον μπορούν να είναι καθοριστικά για τη σκηνή.

Τα sound systems συχνά δεν είναι μόνο μουσική—φέρουν πολιτικά, κοινωνικά και πολιτιστικά μηνύματα. Πώς βλέπεις αυτή την πτυχή να εξελίσσεται σήμερα;

Αν και πιστεύω ότι αυτό εξακολουθεί να μεταφέρεται από πολλά sound systems, συχνά φαίνεται ότι ο αγγελιοφόρος δεν έχει βιώσει μεγάλη ταλαιπωρία, οπότε το μήνυμα είναι λιγότερο ισχυρό ή εντυπωσιακό απ' ό,τι ήταν κάποτε. Μερικές φορές φαίνεται κενό, χωρίς πάθος. Όταν συμβαίνει αυτό, κανείς δεν ακούει πραγματικά και οπότε γίνεται απλώς ένα είδος branding. Ωστόσο, στη Νότια Αμερική, μερικά sound systems, όπως το El Gran Latido, ή ακόμη και κάποια στην Ινδία, περνούν πολύ δύσκολες καταστάσεις και κάνουν πραγματικά ισχυρά events, μεταφέροντας το μήνυμά τους στον κόσμο και τις αρχές.

Ποιοι καλλιτέχνες, crews ή sound systems πιστεύεις ότι πρέπει να παρακολουθούμε αυτήν τη στιγμή;

Αυτή η ερώτηση είναι δύσκολη. Πιστεύω ότι μας λείπει κάτι καινούργιο. Ίσως χρειαζόμαστε παραγωγούς και τραγουδιστές που να αναδείξουμε και να προωθήσουμε. Ο Joe Yorke είναι ένας πολύ καλός τραγουδιστής. Όσον αφορά τα sound systems με νέα ταυτότητα, ή ακόμη και παραγωγούς, δεν υπάρχουν πολλοί που με ενθουσιάζουν με τη νέα τους ταυτότητα. Υπάρχει πολύ μιμητική μουσική.

Ποιες προκλήσεις έχεις αντιμετωπίσει στη λειτουργία ενός περιοδικού που εστιάζει στην reggae και την κουλτούρα των sound systems και πώς τις έχεις ξεπεράσει;

Η αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ έχει δημιουργήσει τεράστιες δυσκολίες για εμάς. Εξαρτιόμασταν πολύ από την Ευρώπη, αλλά από τότε που φύγαμε από την ΕΕ, οι τελωνειακές χρεώσεις έχουν ανέβει, η εφοδιαστική είναι πιο δύσκολη και συχνά παίρνουμε πακέτα πίσω πριν καν προσπαθήσουν να τα παραδώσουν. Αυτό μας κοστίζει περισσότερο στα έξοδα αποστολής. Για να είμαι ειλικρινής, η αποστολή των εκδόσεων έχει γίνει τόσο ακριβή που πλέον χρησιμοποιώ τα δικά μου χρήματα για να κρατήσω το εγχείρημα ζωντανό. Σύντομα θα αναγκαστώ να το κάνω ψηφιακό, με λίγα έντυπα έργα πότε-πότε. Το γεγονός ότι πρόκειται για reggae ή sound systems δεν με επηρεάζει, αλλά το κλίμα της βιομηχανίας έχει παίξει σημαντικό ρόλο.

Πώς φαντάζεσαι το μέλλον της reggae και της κουλτούρας των sound systems σε μια ψηφιακή εποχή, όπου αλλάζουν οι παραδοσιακοί τρόποι διάδοσης της μουσικής;

Πιστεύω ότι θα υπάρχουν πολλά περισσότερα μείγματα ειδών. Είμαι ενθουσιασμένος να το δω από μουσική σκοπιά, όμως νομίζω ότι αυτό θα οδηγήσει σε ένα «αραιωμένο» πολιτισμικό περιεχόμενο. Αυτό θα είναι μεγάλη ντροπή, αλλά αυτή τη στιγμή είναι αναπόφευκτο. Δεν μπορούμε να ξεφύγουμε από τις τάσεις της νυχτερινής ζωής ή της μουσικής βιομηχανίας, και αυτό που πρέπει να συμβεί είναι να ενωθούν όλα τα sound systems, σαν κάποια μορφή συμβουλίου, και να αποφασίσουν τι θα προστατεύσουν και θα διατηρήσουν και τι θα εξελιχθεί, όλα αυτά θα πρέπει να λειτουργούν μέσα στο περιβάλλον που κατευθυνόμαστε. Η reggae και η κουλτούρα των clash μπορεί να επωφεληθεί από την online παρουσία, αλλά τα sound systems πρέπει να τα νιώθεις σωματικά, οπότε ίσως οι μεγαλύτερες συγκεντρώσεις να γίνουν ο στόχος. Φεστιβάλ που να καλούν όλα τα sound systems στην περιοχή.

Adobe Photoshop CS3 Windows 410x546x8bit_000026

Αν είχες να στείλεις ένα μήνυμα στους λάτρεις της reggae και των sound systems στην Ελλάδα, ποιο θα ήταν αυτό;

Μην φοβάστε να πάρετε τις δικές σας επιρροές από την Ελλάδα και να τις προσαρμόσετε στη μουσική και την κουλτούρα. Αυτό θα καθορίσει την ταυτότητά σας και θα σας κάνει να ξεχωρίσετε. Να είστε τολμηροί και δυνατοί με αυτό που κάνετε. Το εγώ μπορεί να είναι επικίνδυνο, αλλά είναι αναγκαίο στην τέχνη και τη μουσική. Η τέχνη και η μουσική σας είναι το εγώ σας, οπότε να το δείχνετε. Αν δεν το κάνετε, δεν θα προσελκύσετε κανέναν και η ταυτότητά σας θα είναι αδύναμη.

Επίσης, γράψτε ελεύθερα για το όραμά σας με το Sound Mag Hi-Fi.

Το Sound Mag Hi-Fi έχει δημιουργηθεί για να τρέξει εργαστήρια, εκδηλώσεις και να προωθήσει την κουλτούρα σε όλα τα κοινωνικά στρώματα. Σκοπός του είναι να σπάσει τα εμπόδια που βάζουν τα sound systems, προσκολλώνται σε ένα μόνο είδος μουσικής. Το Sound Mag Hi-Fi θα προωθήσει όλη την underground μουσική που γιορτάζει την DIY κουλτούρα και είναι η φωνή των εργαζόμενων τάξεων. Η καλύτερη δημιουργικότητα προέρχεται από την εργατική τάξη.

Next Sound System Session:

Σήμερα το βραδυ στο Red Sea Reggae House Roots And Culture By Rankin Johnny

472668987_1228384652626883_9186525299204729954_n

LAST TUNE By ˚⊱ ⊰˚ NIKI Jah Mayal

Αφιερωμένο σε όλες τις γυναίκες!

Η ιερή θηλυκή ενέργεια
Είναι μια μορφή φαρμάκου
Μην ξεχνάς τη δύναμή σου
Μην φοβάσαι να δείξεις την υπερηφάνεια σου!
Ας αναστηθούμε και ας λάμψουμε ξανά αδελφές, ενάντια στην πατριαρχική βαρβαρότητα της Βαβυλώνας

ONE LOVE

DRIFTER08 

By DOCTOR REGULAR

471427289_900719972210872_4098751270639905665_n

Νιώστε ελεύθεροι και επικοινωνήστε μου τις σκέψεις σας τις ιδέες να δημιουργήσουμε όλοι μαζι κάτι όμορφο κάτι φωτεινό κάτι αληθινά Reggae!!.. 

JAH LOVE

FACEBOOK: https://www.facebook.com/konregular

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/kon_regular/

ντεμοντέ Art Productions Since 2007

RELATED