Features

Τo “what if” του Jeru the Damaja…

Χρήστος Μιχαηλίδης

/ Features/
9 Ιουν 2022

Η πόρτα του DJ Premier στον LL Cool J και το legendary παρεάκι από το Μπρούκλιν. Το KickIt και το “The Story of my Hip Hop” παρουσιάζουν ένα "what if" για τον Jeru the Damaja.

Τo “what if” του Jeru the Damaja…

Η πόρτα που έριξε ο DJ Premier στον LL Cool J, αλλά και γενικότερα οι αποφάσεις του θρυλικού μέλους των Gang Starr άλλαξαν την ζωή του Jeru the Damaja.

Όσοι επισκέπτεστε το KickIt και τη γωνίτσα που έχει φωλιάσει σε αυτό το “Τhe Story of my Hip Hop”, θα ξέρετε καλά ποιος είναι ο Jeru the Damaja. Πιθανώς καλύτερα και από τον υπογράφοντα. Ίσως πάλι να τον έχετε και στη λίστα με τους αγαπημένους σας MC, όπως ο υπογράφων. Τι θα γινόταν, όμως, αν ο θρυλικός MC δεν μας είχε συστηθεί μέσα από το Gang Starr Foundation.

jeruthedamaja

«Μισός αιώνας ζωής και τα περισσότερα από αυτά τα πέρασα μέσα στο Hip Hop. Είχα την ευκαιρία μου, αλλά αυτή χάθηκε. Δεν έφταιγα εγώ, αλλά δεν μπορούσα να κάνω και κάτι για να το αλλάξω. Το όνομά μου (σ.σ. Kendrick Jeru Davis), στους περισσότερους δεν θυμίζει κάτι. Λογικό, δεν αντιλέγω παρότι άρχισα να ραπάρω από παιδάκι. Η θεία μου με έμαθε και εγώ, τότε, ένα 8χρονο αγοράκι θαμπώθηκα από αυτό το παιχνίδι.

Έφηβος ακόμα έπιασα δουλειά στα McDonald’s. Εκεί δούλευε και ο κατά τρία χρόνια μεγαλύτερός μου, Jamal Arief. Θα τον ξέρετε οι περισσότεροι σαν Masta Killa. Στα διαλείμματα κάναμε freestyle για να περάσει η ώρα. Εκείνος την βρήκε την άκρη του, όπως και άλλα παιδιά από την παρέα μας. Με τους Blahzay Blahzay, Fat Boys και Afu-Ra μεγαλώσαμε μαζί στο Μπρούκλιν. Μερικές φορές είχαμε βγει και με τον Ol’ Dirty Bastard και με τον GZA έπαιζα σκάκι στο πάρκο.

Με τον True Master και τον Afu στήσαμε τον πρώτο πάγκο με βιβλία στην 6η Λεωφόρο. Περάσαμε αμέτρητες ώρες εκεί. Ραπάραμε, παίζαμε σκάκι και πουλούσαμε βιβλία. Μπορεί και να πίναμε κάνα τσιγάρο, αλλά βιβλία πουλούσαμε. Όχι κάτι άλλο. Βιβλία πουλούσαμε σε μία δύσκολη γειτονιά. Με τα χρόνια εκεί δημιουργήθηκε ένα παζάρι βιβλίων που διατηρείται ακόμα και σήμερα, αλλά τον πρώτο πάγκο τον βάλαμε εγώ και η παρέα μου.

jeruuu

Είδες, την ξέρεις την παρέα μου. Όλο και κάτι δικό τους θα έχεις στην δισκοθήκη ή στη λίστα σου. Θα είχες και κάτι δικό μου, αλλά όπως προανέφερα, η δική μου ευκαιρία χάθηκε. Το 1993 ο DJ Premier και ο Guru αποφάσισαν να δημιουργήσουν το Gang Starr Foundation. Οι Group Home, Big Show (σ.σ. εκ των ιδρυτών των Gang Starr) κι εγώ ήμασταν οι επιλογές τους για να στελεχώσουμε πρώτοι την μουσική τους κολεκτίβα. Ο DJ Premier με «επέλεξε», καθώς παρότι μόλις 21 ετών του φαινόμουν πιο έτοιμος από τους άλλους. Η αλήθεια είναι πως τότε είχα γράψει δύο ντέμο δίσκους μαζί με τον Guru, αλλά εκείνος το αγνοούσε.

Οι καλύτερες ρίμες, όμως, ήταν κρατημένες καλά μέσα στο μυαλό μου για όσα θα έφτιαχνα μαζί με τον Premier

Οι καλύτερες ρίμες, όμως, ήταν κρατημένες καλά μέσα στο μυαλό μου για όσα θα έφτιαχνα μαζί με τον Premier. Θα τον εντυπωσίαζα ήμουν σίγουρος, αλλά εκείνος τελικά ακύρωσε το ραντεβού που είχαμε για να γράψουμε κάτι μαζί. “Προέκυψε μια σοβαρή δουλειά, μου είπε. Λίγο πριν από το ραντεβού μας πέρασαν από το σπίτι του ο LL Cool J και ο Chris Lighty, μεγαλοστέλεχος της μουσικής βιομηχανίας, για να συζητήσουν για ένα πρότζεκτ που θα έφτιαχναν μαζί. Λογικό να επιλέξει τον LL. Ήταν ήδη φτασμένος καλλιτέχνης και η επιτυχία ήταν σίγουρη μαζί του...

Jeruthedamager

Έτσι χάθηκε η ευκαιρία μου. Τώρα, όμως, που το ξανασκέφτομαι, ακόμα και αν η συνάντησή μου με τον Premier δεν είχε ακυρωθεί, όλο και κάτι θα μπορούσε να μου σταθεί εμπόδιο. Μπορεί εκείνη την ώρα αντί για τις καλύτερές μου ρίμες, να ράπαρα πάλι εκείνες τις παιδικές και ακίνδυνες. Μπορεί, όταν τελειώναμε το ντέμο μας "Come Clean" και το στέλναμε στον Funkmaster Flex, εκείνος να μην το έπαιζε στον Hot 97 FM. Ή μπορεί να το έπαιζε και αυτό να πέρναγε αδιάφορο από τους ακροατές. Μπορεί, όταν θα… έσκαγε η πρόταση για να δισκογραφικό συμβόλαιο, ο Premier να μην δεχόταν να κάνει την παραγωγή και αυτό να ακυρωνόταν βάσει της ρήτρας που υπήρχε για την συμμετοχή του μέλους των Gang Starr σε αυτό. Μπορεί να μην δεχόμασταν να δώσουμε το 50% των κερδών στον Shelly Manne και να αναφέραμε το όνομά τους στους δημιουργούς του “Come Clean”, όταν θα μας μήνυε για το δείγμα που πήραμε από το “Infinity”. Μπορεί να μην δεχόμασταν να δώσουμε τα υπόλοιπα από τα κέρδη στους Onyx, καθώς θα μας μήνυαν και αυτοί με την σειρά τους για το δείγμα από το “Throw Ya Gunz” που χρησιμοποιήθηκε πάλι για το “Come Clean”.

Είναι πολλά τα “μπορεί” και για αυτό μάλλον το όνομά Kendrick Jeru Davis δεν σου θυμίζει κάτι. Είμαι σίγουρος, όμως, δεν ισχύει το ίδιο για το ψευδώνυμο Jeru the Damaja. Ξέρεις γιατί; Γιατί ο Premier εκείνη τη μέρα είπε ευγενικά - ευγενικά στον LL Cool J και στον Chris Lighty πως πρέπει να περάσουν κάποια άλλη στιγμή, γιατί είχε ραντεβού με εμένα. Τελικά εκείνοι δεν του έκαναν ποτέ την πρόταση τους και οι καλύτερες ρίμες μου αφέθηκαν ελεύθερες για την δημιουργία του “Come Clean”. Ο Funkmaster Flex έπαιξε το ντέμο μας στον Hot 97 FM και ο κόσμος ξετρελάθηκε με αυτό. Ο Premier δέχτηκε να κάνει την παραγωγή του πρώτου μου άλμπουμ, οι Shelly Manne και Onyx πληρώθηκαν - ίσως και με το παραπάνω - για τα πνευματικά τους δικαιώματα και το “The Sun Rises in the East” (σ.σ. πριν από λίγες μέρες συμπληρώθηκαν 28 χρόνια από την κυκλοφορία του) γράφτηκε στην ιστορία...»

Επικοινωνία:

Facebook: The story of my hip hop (https://www.facebook.com/The-story-of-my-hip-hop-102868188137428)

Twitter: @StoryHip (https://twitter.com/StoryHip - The story of my hip hop)

Issuu: https://issuu.com/thestoryofmyhiphop

RELATED